Media społecznościowe w dzisiejszych czasach absolutnie zdominowały światowy marketing i każda szanująca się marka angażuje się w reklamowanie swoich produktów za ich pośrednictwem. Trudno jest się temu dziwić – wielką siłą social mediów, którą w żadnej mierze nie dysponuje telewizja, jest bezpośredni kontakt z odbiorcą. Widz telewizyjny ogląda treści wyselekcjonowane, nie ma żadnego wpływu na ramówkę jako jednostka, odbiorca internetowy dokonuje świadomych wyborów i jego zainteresowanie reklamą na medium społecznościowym jest warte o wiele więcej od widza, który w czasie przerwy reklamowej pójdzie do toalety lub zrobi sobie przekąskę. Social media są zróżnicowane pod względem tworzonych treści, ale od strony stricte marketingowej charakteryzują się bardzo podobnymi mechanizmami, które stosunkowo łatwo jest zrozumieć i wykorzystać na swoją korzyść.
Pytanie brzmi zatem: którą platformę wybrać, gdzie najlepiej rozpocząć reklamowanie swojego produktu?
Na myśl przychodzi tutaj oczywiście Facebook, gdzie można stworzyć fanpage swojej marki. Problem w tym, że platforma Marka Zuckenberga mniej lub bardziej nachalnie przekierowuje ruch związany z twórcami internetowymi do innego serwisu – Instagrama, drastycznie ucinając zasięgi publikowanych postów. Instagram jest oczywiście świetną stroną internetową, ale trafia głównie do ludzi młodych, w najlepszym razie do ludzi w średnim wieku – w ramach Facebooka mamy szansę złapania kontaktu z ludźmi w dosłownie każdym wieku i, zależnie od usługi, jaką chcemy zareklamować, powinniśmy kierować się profilem potencjalnego klienta przy wybieraniu platformy.
Coraz silniejszy staje się TikTok, niegdyś znany jako musical.ly. Aplikacja ta absolutnie dominuje za granicą i jest w stanie kreować nowe trendy (np. podbijający amerykańskie listy przebojów utwór „Old Town Road” Lil Nas X’a), natomiast w Polsce konsekwentnie zyskuje coraz szerszą popularność. Nie sposób określić jej jeszcze mianem trzeciego poważnego gracza, ale jest dosyć duża szansa na to, że osiągnie status podobny do wygasającego już Snapchata.
Czy YouTube jest medium społecznościowym?
W pewnym sensie jak najbardziej, zwłaszcza że autorzy tego serwisu udostępniają regularnie nowe narzędzia do kontaktu twórców z fanami, takie jak możliwość sponsorowania kanałów czy zakładka „Społeczność”. YouTube niezmiennie jest świetnym wyborem dla ludzi poszukujących rozwiązań marketingowych będących „na czasie”. Podobnie jak Facebook, serwis Google jest odwiedzany przez wszystkie grupy wiekowe i ma całą masę różnych kanałów, z którymi można nawiązać bardzo owocną i sensowną współpracę, spójną z profilem marki i kanału.
Podsumowując krótko, na ten moment najbardziej atrakcyjnymi mediami społecznościowymi są Instagram i YouTube – oferują najbardziej dynamiczne formy reklamy. Poważne marki powinny interesować się Facebookiem, marki uchodzące za młodzieżowe zaczną zapewne zwracać się w stronę TikToka. Sytuacja jest jednak dynamiczna i będzie się zmieniać – TikTok jest młodym serwisem i różnie mogą potoczyć się jego losy, być może Snapchat nie powiedział także ostatniego słowa.