E-Metro

blog ogólnotematyczny

split payment
Praca

Split payment czyli płatność podzielona

W temacie podatków, płatności i prowadzenia firmy jest naprawdę wiele zagadnień, które nie są dla każdego oczywiste. Z roku na rok wprowadza się w życie coraz to nowsze rozporządzenia, czasem będące udogodnieniami, czasem wręcz przeciwnie. Dziś na tapet weźmiemy split payment. To jedna z metod, które można zaliczyć do tych raczej dogodnych. Czym jest split payment i kto może z niego korzystać? W tym artykule dowiesz się wszystkiego w tym temacie!

Split payment – co to jest?

Split payment to po polsku podzielona płatność. Najprościej mówiąc określa ona koszt, który rozdziela się na kwotę netto oraz podatek VAT. Druga część wpływa na specjalne konto, gdzie wpływają tylko kwoty VAT. Z tego rachunku nie można korzystać jak z bieżącego konta. Co więc dzieje się z pieniędzmi?

Konto, na które spływają podatki VAT od kosztów, służy do płacenia właśnie podatków VAT, jak i również PIUT, CIT, akcyz, ceł i składek do ZUS. Istnieje możliwość wykorzystania środków z konta w innym celu, trzeba jednak posiadać na to specjalne zgody. 

Podzielona płatność – kogo dotyczy?

Jak podaje serwis jpk.info.pl, na którym znajdziemy wszelkie przydatne informacje z zakresu przepisów i finansów podatkowych, podzielona płatność dotyczy nabywców usług i towarów:

  • Obowiązkowo:

za towary wymienione w załączniku numer 15 do ustawy o VAT, jeśli kwota transakcji (bez względu na ilość) przekracza 15 tysięcy brutto

  • Dobrowolnie: 

za towary wymienione w załączniku numer 15 do ustawy o VAT, jeśli kwota nie przekracza 15 tysięcy brutto za towary inne, niż wymienione w załączniku numer 15 ustawy o VAT

Co ważne, do split payment nie potrzebujemy dwóch osobnych numerów konta ani wysyłania dwóch osobnych przelewów. Wystarczy tylko zaznaczenie informacji, że u adresata przelewu nastąpi podzielenie płatności. Dodatkowo wskazuje się kwotę brutto, kwotę VAT, numer faktury oraz numer identyfikacji podatkowej. 

Ważną kwestią jest także rodzaj zawieranej umowy oraz rachunek, który musi być dobrze wypełniony i oznakowany. Tylko wtedy wszelkie kwestie związane z poprawnym split paymentem zakończą się sukcesem. Informacji nie jest bardzo dużo, dlatego tym bardziej łatwo będzie się nam z nimi zaznajomić.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z przeprowadzeniem płatności w split paymencie, należy zapoznać się z informacjami dostępnymi na stronie jpk.info.pl. Bardzo dokładnie i szczegółowo został tam opisany proces w każdej możliwej sytuacji. Jeśli zdarzy nam się popełnić błąd na fakturze, nie musimy się martwić. Wystarczy szybko skorygować błędny dokument i jeszcze raz przeprowadzić transakcję. Służy do tego faktura korygująca bądź też nota korygująca. 

Wszelkie pozostałe adnotacje prawne należy poznać przed pierwszą płatnością w split payment. Cała procedura nie jest skomplikowana, jednak wymaga od nas podstawowej wiedzy. Dlatego też upewnijmy się, że zaznajomiliśmy się ze wszelkimi regulacjami prawnymi. Nieznajomość prawa szkodzi! I tylko wtedy możemy popełnić błąd, z którego wyniknie wiele niepotrzebnych problemów.

1 KOMENTARZ

  1. Do nowych obowiązków musza dostosować się nie tylko przedsiębiorcy, ale także producenci oprogramowania. Przetestuj za darmo jak Firmao program CRM/ERP już dostosował się do split payment.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *