E-Metro

blog ogólnotematyczny

najdroższe porsche
Motoryzacja

5 najdroższych Porsche w historii

Niewiele jest samochodów droższych od Ferrari, o którym większość osób jest w stanie jedynie marzyć. Jednak zaraz za nim dzielnie o pozycję walczy Porsche, który również należy do modeli z niezwykłym bagażem historycznym. Marka ta doskonale radzi sobie na rynku, a ceny jej samochodów są adekwatne, co otrzymuje kierowca po zakupie auta. Z resztą któż nie chciałby choć raz usiąść za kółkiem porszaka? Są tacy, którzy wydali na to krocie, by mieć legendy szos w swoim garażu. Redakcja portalu lukasmotosport.pl przygotowała krótkie zestawienie takich najdroższych pogromców szos ze stajni w Stuttgarcie.

Top 5 modeli, które kosztowały krocie

Miłośnicy Porsche doskonale zdają sobie sprawę z jakości komponentów, jakich używa się w fabrykach do tworzenia każdego pojedynczego modelu. Współczesne Porsche jest warte grzechu, ale w historii znalazło się kilka modeli, dla których kupcy byli w stanie poświęcić pieniądze, za które dziś byliby w stanie kupić nawet trzy Ferrari. Oto kilka z tych cudeniek motoryzacyjnych.

1. Porsche 917/10 (1972) – $5,830,000

To doskonale znane wszystkim auto było pierwszym modelem, w którym zamontowano popularne turbodoładowanie. Przy połączeniu tej technologii z wciąż lekkim, aluminiowym rurowaniem mało który samochód, jeśli w ogóle jakiś, mógł się równać z Porsche. Umieszczony centralnie silnik V12 o kącie rozwidlenia 180 stopni i pojemności 4,5l z głowicami z aluminium i blokiem z magnezu wyposażono w turbosprężarki w ilości dwóch sztuk.

Model ten ważył jedynie 770 kg, a jego wygląd był bardzo oryginalny – owiewka zamiast przedniej szyby, brak świateł, wentylowane nadkola będące doskonałą osłoną dla kół oraz ogromne skrzydło z tyłu sprawiały, że samochód ten zapierał i do tej pory zapiera dech w piersiach. Doskonałe osiągi i świetny wygląd – czego chcieć więcej?

2. Porsche 959 Paris-Dakar (1985) – $5,945,000

Doskonale wyważony model był w stanie dobić do setki w 3,7 sekundy, co nawet dziś robi ogromne wrażenie. Jego sześciocylindrowy silnik produkował od 450 do 500 koni mechanicznych, co działo się dzięki istnieniu dwóch turbosprężarek działających w innych zakresach obrotów. Jedynym mankamentem tego modelu było pobieranie oleju – na 1000 km zabierał jednak jedynie 2l.

Prędkość maksymalna tego Porsche oscylowała w granicach 317 km/h. Jednostkowa cena tego modelu wynosiła zawrotną sumę 420 000 marek. Natomiast ze względu na wysokie koszta produkcji wyprodukowano jedynie 337 sztuk tego modelu.

3. Porsche 550 Spyder – $6,100,000

Niezwykle mała jak na Porsche moc silnika i jedynie 110 koni mechanicznych nie przeszkodziły w sprzedaży modelu za kosmiczną sumę. Doskonały wygląd samochodu i miejsce dla tradycyjnie dwóch osób sprawiło, że zdobył on sobie wręcz rzesze fanów. Doskonała jakość dobranych komponentów i praktycznie bezawaryjny silnik tylko utwierdzają w przekonaniu, że jakość dla Porsche jest czymś zdecydowanie najważniejszym.

Najsłynniejszym właścicielom tego zjawiskowego kabrioletu sportowego był James Dean. Niestety stał się też przyczyną jego nagłej śmierci. Od tego czasu auto zostało okrzyknięte przeklętym, ale nie przeszkodziło to kupcowi w żaden sposób.

4. Porsche 956 (1982) – $10,120,000

Ten model posiada skomplikowaną konstrukcję wielowahaczową, w której za tłumienie odpowiadają sprężyny śrubowe i amortyzatory gazowe. Amortyzatory te zostały przymocowane bezpośrednio do korpusu skrzyni biegów.

Jest to pierwszy model Porsche z całkowicie zabudowanym nadwoziem, w którym kierownica znajduje się na samym środku zapewniając kierowcy doskonałą widoczność i niezwykle pewną kontrolę nad jadącym autem. Jego maksymalna prędkość oscylowała w granicach 350 km/h.

5. Porsche 917K (1970) – $14,080,000

I czas na najdroższy model. Użyty w popularnym filmie Le Mans stał się kultowy w zastraszająco szybkim czasie. Model ten został sprzedany na Pebble Beach w roku 2017 za rekordową sumę wynoszącą nieco ponad 14 mln dolarów.

Samochód otrzymał literkę K od “Kurzeck” oznaczającego krótki ogon. Zastosowano w nim nową, 5-biegową skrzynię ręczną, silnik V12 o pojemności aż 4,5l i mocy 580 koni mechanicznych. Napęd był przenoszony na asfalt przy pomocy samoblokującego się dyferencjału. Ramę wykonano z aluminiowych rur, a nadwozie powstało z tworzyw sztucznych co dało możliwość stworzenia samochodu o wyjątkowo niewielkiej masie 800 kg. Prędkość maksymalna samochodu zatrzymywała się w granicach 340 km/h.

Porsche wciąż jest synonimem luksusu i prędkości. Czy w najbliższych latach doczekamy się kolejnego rekordowego zakupu? A może firma wypuści concept car, który przebije cenę Porsche 917 K?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *