O nas

E-Metro to blog ogólnotematyczny regularnie publikujący merytoryczne i ciekawe artykuły z najważniejszych dziedzin.

Na naszym portalu prezentujemy treści, które odpowiadają na najbardziej nurtujące pytania.

KONTAKT

Jaką strategię cenową wybrać?

Ze względu na naturalne różnice, jakie występują pomiędzy firmami działającymi na tym samym rynku, a nawet w tej samej branży, przyjmowanie przez wszystkie z nich identycznego schematu działania nie ma większego sensu. Dobra strategia cenowa powinna pomóc wybić się na tle konkurencji, a w ostateczności ją prześcignąć, zapewniając przedsiębiorstwu wyraźny wzrost rentowności lub zwiększenie udziału w rynku – w zależności od założonego celu.

Jak zbudować dobrą strategię cenową w firmie?

Wybór optymalnego systemu zarządzania cenami w firmie powinien uwzględniać zarówno aktualną sytuację przedsiębiorstwa, jak i jego bezpośrednie otoczenie. Ostatecznie nikt nie znajduje się w próżni i wybór określonej strategii cenowej musi uwzględniać istniejące rynkowe ograniczenia oraz wyzwania stawiane przez bezpośrednią konkurencję. Niezwykle ważnym elementem przy ustalaniu takiej strategii jest dobre rozpoznanie docelowej grupy klientów, a w pewnym stopniu również zdolność do jej wykreowania. Optymalna strategia cenowa powstaje na bazie dobrego rozpoznania rynku, znajomości zachowań klientów oraz trafnego określenia grupy docelowej, a po części również zrozumienia specyfiki asortymentu, jakiego sprzedażą zajmuje się firma – inaczej powinny wyglądać strategie dla produktów typowych i unikalnych, budżetowych i klasy premium. 

Popularne strategie

Jedną z podstawowych strategii stosowanych przez firmy jest kopiowanie cen konkurencji. To rozwiązanie proste, ale mało efektywne – ostatecznie każda firma ma inną historię i możliwości działania. Inną prostą strategią cenową są stałe marże narzucane na cały asortyment lub wybrane kategorie produktów. Wówczas zysk zależy głównie od wolumenu sprzedaży – ustala się koszt i dolicza do niego określoną marżę. Obniżanie cen w czasie to popularna strategia cenowa nastawiona na zwiększenia zainteresowania klientów wybranymi produktami – zwykle tymi, które cieszą się mniejszą popularnością kupujących. Dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na niezwykle konkurencyjnym rynku e-commerce, cieszą się wszelkie strategie uwzględniające możliwość dynamicznej zmiany cen. To strategie zakładające możliwość okresowego analizowania cen i wpływu ich zmiany na zachowania klientów.

Istnienie mnóstwo różnych strategii cenowych dedykowanych firmom zajmującym się sprzedażą określonych typów produktów, znajdujących się w specyficznej sytuacji lub działających na nietypowym rynku. Wybór odpowiedniej strategii nie jest łatwy, a bez umiejętności sformułowania optymalnej polityki cenowej jest to niemal niemożliwe. Dlatego warto stale się dokształcać lub korzystać z usług specjalistów.

Redakcja e-metro