E-Metro

blog ogólnotematyczny

Sport

Przetrenowanie – czyli kiedy odpuścić treningi

Dążenie do osiągnięcia idealnej sylwetki za pomocą treningów cieszy się rosnącą popularnością wśród osób w każdym wieku. Niektórzy jednak mają tak silną potrzebę bycia fit, że uzależniając się od treningów doprowadzają do przetrenowania. Jakie są jego objawy oraz jak postępować w takim przypadku?

Przyczyny przetrenowania

Przetrenowaniem określa się stan, gdy w wyniku intensywnych ćwiczeń fizycznych dochodzi do przeforsowania organizmu. Główną przyczyną przetrenowania organizm jest zbyt intensywny i skondensowany trening, w którym brakuje dni przeznaczonych na regeneracje. Dobrze opracowany plan treningowy powinien bowiem zakładać przynajmniej 1-2 dni odpoczynku po intensywnej sesji treningowej. Jest to więc czas, który możemy poświęcić na ćwiczenia relaksacyjne lub stretching. 

W wyniku przetrenowania dochodzi do zbytniej eksploatacji organizmu ponad siły, przez co zamiast osiągać zamierzone rezultaty, tracimy swoją moc..

Objawy przetrenowania

Jednym z najczęściej spotykanych objawów przetrenowania jest spadek energii i sił mimo tego, że jesteśmy wyspani i dostarczyliśmy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Wśród innych symptomów znajdziemy między innymi duszności oraz spadek libido. Nasz organizm jest wówczas w stanie przewlekłego zmęczenia, natomiast skutki przetrenowania odczuwa również nasza psychika. Jesteśmy rozdrażnieni, zdemotywowani, brakuje nam chęci do życia, co dodatkowo pogłębia negatywną myśl o braku możliwości efektywnego trenowania i osiągania zamierzonych celów. 

U osób przetrenowanych można również zaobserwować nadmierną potliwość, przyspieszony oddech, drżenie nóg lub rąk, a także podwyższone tętno. Do objawów przetrenowania zaliczamy również spadek wagi, brak apetytu, obniżenie odporności organizmu, nerwobóle oraz bóle w stawów i mięśni.

Najczęściej takie objawy występują u osób początkujących, które rozpoczynają treningi na własną rękę, bez konsultacji z trenerem, przez co nie są w stanie skomponować efektywnego treningu. Jednak zdarza się to również doświadczonym sportowcom, którzy zwyczajnie przeszacowali swoje możliwości treningowe.

Jak uniknąć przetrenowania  kiedy odpuścić trening?

Jeśli zauważymy u siebie objawy przetrenowania, warto od razu przerwać treningi. Dla osób, które są uzależnione od sportu, może się to okazać dość trudnym zadaniem, jednak bez tego będziemy tylko pogorszyć swój stan fizyczny oraz psychiczny. Jeśli przetrenowana wynika z bardzo intensywnych zajęć siłowych, warto przez kolejne dni całkowicie rezygnować z tego rodzaju aktywności i zafundować sobie zajęcia relaksacyjne typu joga czy pilates, który wyciszą umysł i zrelksują ciało. Po kilku dniach możemy zdecydować się na krótką przebieżkę. Załóżmy więc wygodny strój, buty do biegania damskie lub męskie i po krótkiej rozgrzewce przebiegnijmy się po parku w tempie, które nie powoduje zadyszki. 

Najważniejsze, to nie ulegać w tym czasie pokusie trenowania i uwolnienie się od poczucia winy, że nie realizujemy planu. Po  tak przeprowadzonym okresie regeneracji wrócimy bowiem do treningów pełni energii i sił, a efekty będą widoczne już po kilku sesjach. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *